Een dynamo die energie uit een roterend fietswiel omzet in licht, zonder de velg te raken. De Duitser Dirk Strothmann harkte met de tweede versie van zijn contactloze, batterijvrije dynamo via crowdfundingplatform Kickstarter ruim 230.000 dollar binnen. 

Hij is niet de eerste die zo’n dynamo ontwikkelt. Een Deens bedrijf was hem voor. Met zijn eerste versie, de Magnic Light, haalde Strothmann ‘slechts’ 73.000 dollar op. Wat is dan het geheim van zijn tweede versie, de Magnic Light iC?

Bekijk hieronder hoe de Magnic Light iC werkt.

Wat? Magnic Light iC, een contactloze dynamo én batterijvrij fietslicht in één deel

Wie? Dirk Strothmann

Waar? Ontwikkeld in Borgholzhausen, een gemeente in Noordrijn-Westfalen tussen Bielefeld en Osnabrück. Overal ter wereld leverbaar via de webshop.

Hoe is het idee voor de dynamo ontstaan?

"Mijn familie en ik zijn enthousiaste fietsers. Mijn broer wilde iets vinden voor mensen die minder snel fietsen, zijn vriendin bijvoorbeeld. Daarom experimenteerde hij met magnetische remmen. Toen bedacht ik dat we dat idee ook op een fietslicht konden toepassen."

"Een prototype dat ik van een magneet uit een stuk speelgoed maakte, werkte zo goed, dat ik het verder heb uitgewerkt. En de volgende prototypes werkten ook veel beter dan ik had verwacht. Dat was in 2011, toen ik nog als software-ontwikkelaar werkte en dit als hobby erbij deed."

"Ik heb ongeveer twintig of dertig prototypes laten ontwikkelen. Daarvoor heb ik het Nederlandse bedrijf Shapeways ingeschakeld. Daar kun je snel een driedimensionaal model laten printen."

Hoe ging het eerste Kickstarter-project?

"In 2012 ben ik gestart met de eerste versie. Toen heb ik 76.000 dollar opgehaald. Dat was precies genoeg om min of meer quitte te spelen. Ik heb nu een grotere afzet nodig om winst te maken."

"Ik heb even overwogen om investeerders te betrekken, maar uiteindelijk heb ik ook voor de tweede versie gekozen voor financiering via Kickstarter. Er waren wel geïnteresseerde investeerders, maar de financiële condities waren niet perfect.

Wat is er anders aan de tweede versie?

"Een microprocessor houdt het licht stabiel en optimaliseert het energieverbruik bij verschillende snelheden. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar is het niet. Met een reguliere dynamo verlies je ongeveer 30 à 40 procent van de energie. Reguliere dynamo's werken optimaal bij een snelheid tussen de tien en twintig kilometer per uur. Onze dynamo werkt optimaal in iedere situatie. Met de microcontroller treedt er een verlies van slechts 1 procent op."

"Verder hebben we nog een paar kleine aanpassingen gedaan. Denk aan een betere lens en betere materialen voor de adapter. En we hebben een diefstalvrije versie ontwikkeld. De eerste versie kon je uitsluitend op je fiets zetten met een klikmechanisme, maar nu leveren we hem ook met veiligheidsschroeven en bijbehorend gereedschap."

Verklaren die verbeteringen het succes van je tweede Kickstarter-campagne?

"Stabiel licht en optimalisatie van het energieverbruik door een microcontroller zijn geen sensationele maar wel significante verbeteringen. Maar ik denk dat andere factoren van belang waren. Van de eerste versie hadden we slechts een prototype en wisten we niet zeker of we konden gaan produceren. Tijdens het eerste project hebben we bewezen dat het werkt en dat we het kunnen bouwen."

"Een andere reden voor het grotere succes van de tweede campagne is betere marketing. We boden de eerste zes sets aan voor één dollar. Daardoor was er vanaf het begin ontzettend veel interesse. In de eerste vier minuten haalden we 3.000 dollar op. We stonden onmiddellijk in de top 20 van technologieprojecten op Kickstarter. Dat bleek belangrijk, want de helft van onze backers zag ons op de eerste pagina."

Wat zijn de voordelen boven gewone dynamo's? 

"Dat je geen weerstand voelt tijdens het fietsen. We hebben er over gedacht een grotere versie met meer kracht te bouwen, maar dan wordt de weerstand groter. Bij een naafdynamo, die in de meeste moderne stadsfietsen zit, zitten de magneten in de naaf. Maar die zul je die bij racefietsen niet snel zien omdat ze ongeveer vijfhonderd gram wegen. Mijn product, de generator en het licht, weegt zestig gram. Dat is een groot verschil."

"Bovendien heb je bij een naafdynamo een kabel nodig die van de dynamo naar het licht loopt. Als je bijvoorbeeld het wiel vervangt, is de kans aanwezig dat die kabel breekt. Voor sportfietsen worden vaak batterijlichten gebruikt. Dat is een ander voordeel. Je hoeft de batterij nooit te vervangen of opnieuw op te laden."

Wat zijn de voordelen van de Magnic Light boven andere contactloze dynamo's?

"Dat je bij andere ontwerpen een magneet in de spaken moet plaatsen. Bij de Magnic Light zit de magneet in de adapter. Bovendien is de Magnic Light veel efficiënter dan de bestaande contactloze dynamo's. De dynamo's van het Deense bedrijf Reelight zijn erg populair, maar mijn lichten zijn sterker."

Hoe werkt de dynamo precies? 

"In de generator zitten zeer sterke magneten. Bij het bewegen van een magneet langs geleidend materiaal, ontstaat er een elektrische stroom in het geleidende materiaal. Die stroom wordt een wervelstroom genoemd. Iedere stroom heeft een magnetisch veld. Het magnetische veld van de stroom in de velg staat tegenover het magnetische veld in de generator. Die twee velden stoten elkaar af. Daardoor ontstaat een ander magnetisch veld. In de generator zit een vleugel, die de energie van dat magnetische veld in licht omzet."

Dus de energie wordt in twee richtingen opgewekt? 

"Ja, in de generator zit een magneet die een wervelstroom in het wiel teweegbrengt. Het magnetische veld in het wiel produceert op zijn beurt een stroom die weer richting de generator gaat. Het magnetische veld ontstaat alleen als het wiel beweegt omdat er alleen dan wervelstromen ontstaan."

"Toen ik via Kickstarter geld ophaalde voor de eerste versie van de Magnic Light, heb ik niet laten zien hoe de techniek precies werkt. Veel mensen dachten dat het onmogelijk was en dachten dat het oplichterij was. Daarom heb ik ervoor gekozen om het dit keer tot in detail uit te leggen."

De Magnic Lights geven ook een lichteffect?

"Ja, omdat de lamp vlak bij het wiel zit. Daardoor lijkt het alsof het wiel zelf licht geeft. Het wiel reflecteert het licht. Maar dat hangt wel van de kleur van het wiel af. Op witte wielen zal het effect beter zichtbaar zijn dan op zwarte wielen. Maar de velgen van veel fietsen zijn zilver, dus dat is perfect."

Hoe werkt de remlicht-functie? 

"Die werkt alleen op fietsen met remblokjes. Daarbij zit de generator op de remarm. Als de generator dichter bij het wiel komt, wordt het licht feller. Daardoor krijg je het remlicht-effect."

De 40.000 dollar die je voor de tweede versie wilde ophalen, is ruim 230.000 dollar geworden. Wat ga je met dat geld doen?

"Enerzijds kan ik nu meer produceren, anderzijds kan ik de kwaliteit verbeteren. Voorheen moesten we veel handmatig doen. Nu kunnen we betere instrumenten ontwikkelen om de productie te automatiseren en op te voeren. En dan wordt het ook mogelijk om de prijs (nu 160 euro voor een set met twee voorlichten en een achterlicht, red.) te verlagen."

Hoeveel sets zijn er inmiddels verkocht?

"Van de eerste versie zijn er inmiddels 2.000 on the road. Van de nieuwste versie heb ik via Kickstarter 1.300 sets verkocht. Dat zijn ongeveer 4.000 lichten. Het is nog afhankelijk van de interesse van distributeurs, maar ik verwacht op 10.000 uit te komen."

Uit welke landen komt de meeste interesse?

"Op de eerste plaats staat Duitsland, op de tweede plaats de Verenigde Staten en op de derde plaats Japan. Bij het vorige project kwam de meeste interesse uit de VS. Ditmaal heb ik ook geadverteerd via social media. Daardoor is de interesse hier in Duitsland nu groter. Ik heb ook een paar aanvragen van dealers en consumenten uit Nederland. Exacte cijfers weet ik niet, maar van de Duitse buurlanden komen de meeste aanvragen uit Zwitserland en Nederland."

Lees ook

Belrevolutie met Nederlandse app RingCredible?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl